Občas se na mě obrací firmy nebo grafická studia se specifickým problémem. 1) Jsou nespokojeni s grafickými výstupy jiných designerů. 2) Nekonečné řady korektur. Lze těmto problémům předcházet?

Zákazník si vybere designera. Nechá si jím nacenit zakázku a u druhého „prý levněji“ vytvořit. Nakonec je design po páté až deváté korektuře vrácen od druhého designera zpět k rukám prvního s žádostí o úpravu nebo úplné předělání. Zažili jste takový scénář?

Poradím vám nekolik zásad, které vám pomohou z bludného kruhu ven. Ty totiž 100% ovlivní to, co za své peníze dostanete. Mimo to budete potřebovat změnu myšlení a nový nadhled.

1) Uvádějte rozpočet předem a plaťte zálohy

Většina dobrých designerů dělá svoji práci kvůli svému životnímu přesvědčení a posedlosti tvořit něco výjimečného, funkčního a estetického. Neberte jim toto nadšení a nenuťte je dělat práci, pouze pro peníze tím, že po nich chcete, aby se trefovali do vašich představ o rozpočtu. Končí to tak, že designer v zápalu boje o příznivou cenu přestane hledět na kvalitu své práce a dá přednost finanční stránce věci, aby se v první řadě vešel do vašeho očekávání. Tak dosáhnete za své peníze spíše průměrných výsledků a to, co se vám na designerovi tolik líbí, nikdy neobjevíte.

Řešení:
Pokud designerovi nabídnete jasné mantinely v rozpočtu, buďte si jisti, že vám nabídne maximum z jeho talentu v rozsahu, kterým bezezbytku naplní vámi stanovený rozpočet. A budete-li štědří, oplatí vám to dvojnásob!

2) Dbejte, aby autor své dílo podepsal

Protože každý designer je ve skrytu duše narcista, udělá mu sebemenší radost, pokud se jeho práce objeví na veřejnosti, dosáhne nějakého ocenění a tím více, pokud se o něm lidé dozvědí. Slyšel jsem názory, že zadavatel přeci nebude dělat nikomu reklamu zdarma, už tak designer dostal slušně zaplaceno. Více než o reklamu, jde o jakési zadostiučinění jeho práce k jeho autorství. Jistě víte, jakou hodnotu bude mít pro majitele nepodepsaný obraz oproti podepsanému a navíc od vyhlášeného malíře. Jen upozorňuji, tohoto nejspíše dosáhnete pouze u designerů působících samostatně a nikoliv v grafickém studiu nebo reklamní agentuře.

Řešení:
Trvejte na tom, aby se designer pod svoji práci podepsal. Za takový přístup vám kvalitní designer bude líbat ruce a opět máte zaděláno na maximální kvalitu odvedené práce. Pokud se bude zdráhat, asi bude v něčem háček a rozmyslete si, jestli jste si jím opravdu jisti. No řekněte, umístili byste své jméno pod průměrný produkt?

3) Požadujte 2-3 návrhy. Nikdy více ani méně!

Toto je pravidlo, které udrží vaše náklady na grafiku projektu v rozumné míře a zároveň máte jistotu, že neskončíte ve slepé uličce s rozhodováním. Jsou i výjimky, kdy stačí pouze jeden návrh, např. z hlediska celkové náročnosti každého dílčího návrhu. Nicméně kvalitní designer vždy může naskicovat na papír zamýšlená řešení a vy se snáze rozhodnete, který se rozpracuje. Naopak požadavek klientů na čtyři a více návrhů je jasnou zárukou toho, že zadavatel je nerozhodný a oba vás čekají dlouhé večery nad množstvím dalších variant.

Řešení:
2–3 návrhy je běžné množství návrhů abyste vybrali cestu, která vyhovuje vašim představám a neztratili se v záplavě tvůrčích nápadů, které pak už nesledují zadání zákazníka, ale splňují pouze požadavek na kvantitu. Opravdu kvalitní designer pak dodá pouze jeden návrh přesně podle očekávání zadavatele. Pokud Vám tedy designer nabídne pouze jeden návrh, měl by to být mistr svého oboru a vy mu plně důvěřujte.

4) Vyberte si svého designera, jako svého lékaře, kadeřníka…

Znásilnění. I tento pojem nachází čas od času svůj význam v našem oboru. Mohu z vlastní zkušenosti říci, že designer se při takovém stavu cítí daleko hůře, než kdyby nedostal za svoji práci zaplaceno. Jedná se o stav, kdy si zadavatel najme designera k tomu, aby skrze něho převtěloval své nápady do výsledného produktu. Z designera se stane pouhý nástroj – tužka nebo pero, které rezonují představy zadavatele na nosné médium a jakékoliv jeho tvůrčí, ideové a osobnostní invence jsou potlačeny na samé dno.

Řešení:
Předejte, ale nevtělujte své představy. Pokud máte jasno o výsledné podobě produktu, pořiďte si vlastní tužku a nakreslete si je na papír vy. Vybírejte si designera, jehož práce a životní postoj se vám líbí. Plně mu důvěřujte, jako třeba svému lékaři. Vaše spolupráce časem dozraje jako víno a vy budete nadmíru spokojeni.

Pokud vám můj článek pomohl pochopit některé souvislosti, nenechte si to pro sebe a napište mi, nebo přepošlete dál.

Autor Martin Škroch
Jsem rozený grafický designer a kreativec s cvičeným okem pro detail. Velkou inspirací v mé tvorbě jsou Pablo Picasso, Fortunato Depero, Peter Behrens a Paul Rand. A ty nejlepší nápady tvořím ve spánku.